Tuesday 24 March 2015

Perkhabaran sedih

Entri ni bukan mengenai diri ini tetapi mengenai kenalan whatssapp saya. Hari ni baru sempat on whatsapp dan beribu mesej yang masuk. Paling menjadi tumpuan semestinya membaca mesej dari group whatsapp rakan ttc.. Jika sebelum ni banyak perkhabaran gembira diterima dari rakan-rakan yang menjalani rawatan ivf dan berjaya pregnant, tetapi hari ni sebaliknya...ada dua perkhabaran sedih diterima. Sorang kenalan whatsapp gagal dalam percubaan ivf pertamanya. Manakala seorang lagi gagal pada percubaan ivf kedua dimana rawatannya terhenti pada proses ovum pick up /opu tanpa sempat melalui proses embrio transfer disebabkan pada saat opu hanya kantung telur yang ada dan besar tanpa sebarang telur didalamnya. Maksudnya, walau menggunakan dos ubat yang tinggi serta jangkamasa suntikan untuk proses meransang pengeluaran telur yang lama, namun telur x dihasilkan dalam ovarinya dan yang ada hanya kantung telur sahaja. Untuk info, semasa tvs sebelum opu, doc hanya mampu mengesan kantung telur@ folikel. Hanya semasa opu barulah doc dapat kesan kantung telur tersebut sama ada mengandungi telur atau tidak. Dan apa yang tambah menyedihkan lagi apabila mengetahui kejadian yang sama berlaku semasa percubaan ivf pertamanya. Rawatan ivf pertamanya juga terhenti setakat proses opu sahaja.Allahurabbi....saya yang mendengar tumpang bersedih dengar berita ini. Bayangkan masa opu dahlah kita mengharungi prosedure bius dan sesetengahnya pula menanggung kesakitan kesan selepas daripada  proses sedut telur/opu tersebut dan end up tiada telur yang dapat diambil..Saya yang menulis entri ni pun hati rasa sebak je mengenangkan keadaan dirinya, apatah lagi empunya badan yang mengalaminya, pastinya kesedihan itu berganda-ganda. Sebelum ni tak pernah terlintas dalam fikiran kes seperti ni wujud.
Ya Allah...tabahkan hati sahabatku itu. Sememangnya benar, dalam kita merancang ...Allah juga merancang dan merencana sesuatu untuk kita dan ingatlah Allah itulah sebaik-baik perancang. Peringatan untuk diri juga agar dapat tabah menerima segala keputusan samada positif @ negatif selepas melakukan fet nanti.

1 comment:

  1. Nice. Very useful information for readers that you have shared. Keep posting like this.Progynova 2mg in USA, UK and Australia

    ReplyDelete