Saturday 14 March 2015

Temujanji doc2 #fet#

13/3/2015 ~ (day17)

Jumaat hari tu merupakan  temujanji kedua saya dengan doc A. Alhamdulillah, result vit D  telah saya perolehi dengan bacaannya ialah 78 meningkat sedikit berbanding dulu yang bacaannya 65. Mungkin hasil daripada pengambilan suplemen vit D 1000 iu secara istiqamah sebiji sehari sejak bulan 12 lagi.Syukur Ya Allah..sebelum ni asyik dok risau je takut bacaan tahap vit D rendah. Yelah, kalau rendah x dapatlah saya proceed prosedure fet next month. Kawan2 segroup whatsapp saya ada juga yang x dapat proceed fet sebab bacaan vit D rendah. Mereka terpaksa makan supplemen vit D dengan dos tinggi untuk naikkan bacaan vit D dalam badan. Bila bacaan dah ok baru doc nak teruskan treatment. Doc A pun kelihatan gembira dengan peningkatan result tersebut. Tapi menurut doc A dia lebih suka jika bacaan tahap vit D saya melebihi 100. So, untuk korang yang bercadang untuk pregnant dan sedang dalam rawatan sama ada iui @ ivf ,jangan lupa check tahap vit D dalam badan anda. Kalo x cukup cepat2 makan supplemen yea. Vit D ni penting untuk perlekatan embrio. Walaupun  cuaca di Malaysia ni panas, tapi mungkin sebab faktor pemakaian kita serta keadaan kita yang bekerja di pejabat menyebabkan badan kita x dapat absorb vit D secukupnya .

Ni rujukan tuk bacaan vit D :
Kurang 50 ~ deficiency
        50-74 ~ insufficiency
       75-250~ sufficiency
Lebih  250 ~ toxicity

Tvs juga dilakukan pada hari tersebut. Alhamdulillah juga kerana ketebalan rahim yang saya risaukan sebelum ni dah meningkat dari 5mm ke 9.5mm. Doc juga dapat kesan pada ovari kanan saya terdapat sebiji telur yang besar. Dan  dari ujian opk yang positif ternyata hari tersebut ialah hari subur saya. Hurm kalaulah tiub saya tidak bermasalah, chances nak preggy tinggi tu. Tak payahlah saya nak hadap fet ni.huhu..
Dengan segalanya ok pada badan saya, maka alhamdulillah saya boleh proceed fet insyaallah bulan depan...yeayyyyyy :-)Tak sabar nak jupe anak sejuk beku umi (my frozen embrio)... Ya Allah, Moga my baby sihat, selamat dan berjaya menempel selama 9 bulan 10 hari dalam rahim ini semasa frozen embrio transfer nanti.Doa-doakan saya tau .Moga Allah mengasihani saya dan beri peluang untuk saya merasai nikmat mengandung dan melahirkan zuriat sendiri untuk suami.Sebenarnya dalam happy, nervous tetap ada T-T..

Kos :
Consultation & assesment.            = rm105
                                      Tvs.              = rm105
                                    Admin fee.    =rm 5
femoston 4box + progynova 2box =rm360
                                                            ---------------
                                                Total  = rm575

2 comments: