Monday 21 April 2014

Temujanji kedua # ivf2#

Semalam cd21 saya dan semalam juga temujanji kedua untuk doc buat tvs tengok ketebalan rahim (et) dan menentukan segala ubat yang saya perlukan untuk percubaan ivf kedua saya yg dirancang pada bulan  Mei depan... insyaallah... Jadi, macam biasa datang jumpa doc je semestinya kena menyerah diri tuk buat tvs. Doc scan  dan tetiba cakap,"Eh, awak x ovulate lagi ni. Cuba tengok pangkal rahim baru terbuka dan baru keluar lendir kesuburan...et sangat cantik 10.5 mm dan belah kanan ovari ada  1 folikel  saiz dominan 18.5mm"...Wah, biar betul?...x sangka saya ovulate lambat sangat rupanya...huhu... tapi doc cakap x kisah lambat @ cepat janji setiap bulan setiap saya ovulate...lega skit mendengarnya...namun, saya sedar masalah yang saya hadapi menyukarkan untuk saya preggy secara normal kecuali keajaiban berlaku dengan izin Allah...huhu... Ok...berbalik tentang pengambilan ubat tuk merangsang  penghasilan folikel saya, doc putuskan untuk saya amik ubat yang sama dengan ivf pertama saya iaitu pergoveris dan gonal f. Cuma ada sedikit penambahan bilangan ubat gonal f kali ni .Kalo dulu guna sekotak je. Kali ni kena guna dua kotak.

So, kesimpulannya.... kat bawah saya senaraikan ubat yg perlu digunakan untuk percubaan ivf kedua saya nanti :

1) pergoveris = rm350 x 8 kotak = rm2800
2) Gonal f       = rm550 x 2 kotak = rm1100
3) Cetrotide    = rm160 x 4 kotak = rm640
4) suprefact   = rm220 x 1 kotak = rm220
5) ovidrel        = rm140 x 1 kotak = rm140

*******Total = rm4900***** ( belum + harga ubat2 insert lagi tu)

Oh yea, sebelum terlupa,post sebelum ni saya ada citer saya buat test utk check kandungan vit D dalam badan. Hasil keputusannya, bacaan vit D dalam badan saya 65. Maksudnya kandungan vit D tersebut dalam badan x tinggi @ rendah di paras sedang2 sahaja...So, doc telah bekalkan saya kapsul vit D 1000iu untuk dimakan selang sehari.. nanti ada masa saya cuba upload keputusan test tersebut..

3 comments:

  1. Good luck dear..Ya Allah..permudahkan urusan Ieda hari ini dan seterusnya..Amin..

    ReplyDelete
  2. ooo, ada check vit d jugak eh? tak tau pun...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada...sblm ni doc pernah buat pastu dia stop sbb igtkan msia kn pnas igt ckp vit d.Tp dari result sume patientnya kekurangan vit d...tu yg kna buat test tu ..

      Delete