Tuesday 10 July 2018

HUKM - Tvs Day 8 - Suntikan ke6 #ivf3#

(6/7/2018) - Jumaat

Seawal 6.30 pagi saya dah bergerak ke hukm. Sampai sana sedang elok 7.30 pagi.Datang awal kerana cadangnya saya nak mohon timeslip pada harini dan selepas tu bergegas ke sekolah semula. Pintu MAC dah dibuka tapi masih belum ada siapa2 di kaunter pendaftaran. Rasa bertuahlah juga sebab dapat nombor giliran yang pertama.  Selepas meletakkan borang biru ivf di kaunter, saya terus ke surau di tingkat 1. Masih ada masa untuk saya solat dhuha dan hajat sebelum tvs dibuat. Selesai solat saya ke bahagian MAC semula. Untuk tvs kali pertama saya dikehendaki membuat bayaran rm50. Selesai bayaran saya diarahkan ke bilik scan.Tapi x dapat scan lagi sebab pegawai bertugas masih belum dibiliknya. Jadi bertelekulah depan bilik scan dari pulul 8 hingga 9.30 barulah pegawainya datang 😣...Terpaksalah bersabar..sebab memang dah sedia maklum hospital kerajaan memang banyak prosedure dan lambat sedikit urusannya.Trans vagina scan (tvs) dibuat pada hari ini iaitu period hari ke 8 dan masih on clomid dan suntikan hari ke 6..Hasil tvs belah kanan ada folikel dalam 4-5 .Dan belah kiri ada 2 folikel... Hurm macam tulh...dulu pun guna ubat lain lebih kurang tu juga bilangannya..tvs x lama pun dalam 5-10 minit sahaja. Selesai tvs saya diarahkan menunggu di kaunter pendaftaran untuk tunggu pengesahan dan pendapat Prof mengenai jadual ivf saya....Rezeki juga kebetulan Prof datang semasa saya sedang menunggu. Prof meneliti jadual ivf saya dan melihat keputusan tvs...Prof bagitahu   bilangan telur yang terhasil sedikit walaupun telah diransang dengan ubat suntikan berbanding pesakit lain yang bilangan folikel telur 10 ke atas ..Semakan keputusan ujian amh (anti mullerian hormon- untuk lihat simpanan telur di ovari) juga dilakukan dimana bacaan amh saya  12.2 . (Bacaan normal amh 5-19.9 pmol). (Saya google je ni.rujuk blog  www.mengapaibintangsizuka.blogspot.com)
Lega sedikit kerana penghasilan telur saya masih stabil mengikut umur. Saya kemudiannya diarahkan datang melakukan tvs kembali pada hari Isnin ,9/7/18 untuk melihat perkembangan folikel telur saya. Semua urusan selesai pada pukul 10.30 pagi dan saya terpaksa membatalkan hasrat untuk mohon timeslip memandang dah lewat dan waktu persekolahan berakhir pada pukul 12 tengahari bagi hari Jumaat. Lagipun jarak yang jauh dimana nak kembali ke sekolah pun 1 jam juga perjalanannya, jadi terpaksalah mohon cuti rehat pada hari ini.

1 comment:

  1. tq kak sudi mention blog saya.. haii semua.. meh emel sy klu nak tanya apa2 or kalau nak join support group sy.. sweetbaby.cutebaby@gmail.com

    ReplyDelete