Tuesday 28 August 2018

Throwback kejadian hari Fet

20/8 (Isnin) - cd23

Jangkaan prosedure Fet pukul 9 pagi. Prosedure Fet dibuat dalam keadaan pundi kencing kita penuh sebab waktu tu senang nak scan tengok kedudukan rahim. Jadi dalam pukul 8.30 pagi saya dah start minum air zamzam botol 500 ml tu. Pukul 8.45 pagi saya dan diminta tukar pakaian untuk prosedure Fet dan diminta masuk ke bilik OT. Saya keseorangan menunggu doktor untuk prosedure dari kul 9 - 9.30 pagi dibilik OT. Haihh...9.30 dah terasa nak terkucil. Doktor x datang2 sebab round klinik dahulu. Nak x nak terpaksalh saya berdiri jalan mundar-mandir dalam bilik OT untuk elakkn gesaan nak terkucil tu. 9.45 pagi alhamdulillah doktor pun muncul. Pada waktu ni suami pun diminta tukar pakaian dan masuk ke bilik OT untuk melihat embrio yang berjaya survive selepas thawing. Masa kat bilik OT, Doktor Faizal(doktor yang menggantikan Prof Hashim kerana Prof dah cuti raya) menunjukkan gambar embrio yang telah dithawing. Menurut doktor, pada mulanya cadangnya nak masukkan 1 embrio. Jadi embriologist dah thaw 1 straw yang ada 1 embrio. Malangnya dugaan buat saya embrio tu xde progress hanya 4 sel sahaja. Jadi embriologist thaw straw kedua yang ada 1 embrio juga. Sekali lagi embrio tersebut hanya pada 5 sel. Doktor bagitahu embrio yang baik ialah 8 sel keatas. Doktor teruskan juga prosedure fet dengan harapan embrio tersebut dapat terus survive dalam rahim saya. Masa dengar penerangan doktor ni saya dah down. 😔😔 Ketara perubahan muka saya hingga doktor pun tegur suh terus bersikap positif dan doa banyak2 moga embrio berjaya menempel. So prosedure fet diteruskan dan berjalan lancar. Lepas proses masukkan embrio doktor bantu kosongkan pundi kencing melalui tiub khas. Setelah selesai prosedure saya diminta baring dalam 1 jam. Pukul 11 pagi suami buat bayaran dan kami dah boleh balik rumah.

Kos prosefure fet = rm2200

No comments:

Post a Comment