Wednesday 13 May 2015

Life goes on...

Sejak kegagalan fet bulan lepas, semangat untuk TTC saya jadi up n down...ntahlah kecewa barangkali. Lepas je fail ritu, saya langgar jap sume pantang larang saya sepanjang berTTC. Sume makanan yang saya pantang saya tibai jap. Lepas gian..haha...En. somi pun layankan aje kehendak isterinya ni. Saya ni jarang makan ayam. Kalau makan pun makan ayam kampung atau ayam organik sahaja. Penting untuk elakkan  endometriosis saya dari jadi teruk. Tapi aritu lepas gian dengan pegi makan nasi arab order set ayam mandy lagi, pastu  makan Kenny Rogers, makan kek, makan abc, makan aiskrim...puas hati dapat lepaskan gian makan mende2 tu semua..haha..ok, sebelum saya start nak pantang makan semula, satu je lagi hajat saya yang belum tercapai iaitu nak makan kfc...haha... Korang yang dalam treatment sila jangan ikut perangaiku ini.. :P

Yes..life goes on.....sekarang tengah sikit2 back on track ..kembali kepada rutin TTC.. Saya akur belum rezki saya untuk dapat zuriat melalui treatment ivf sebelum ni. Saya selalu ingatkan diri ini, walau saya buat rawatan di hospital yang terbaik, doktor terbaik dan embriologist hebat, selagi Allah belum menyatakan kunfayakun maka belum berezkilah saya untuk merasa nikmat preggy. Dan tidak mustahil dengan izin Allah juga, manalah tahu saya boleh preggy secara natural lak ker..Doakan saya.....Aamin...

Selain itu nak share skit, cerita sahabat whatsapp saya jadi motivasi untuk diri saya. Sahabat saya ada endometriosis, telah menjalani laparoscopy, 5x iui, 2x Ivf dan sekali fet dimana kesemua treatmentnya sebelum ini telah gagal. And guess what?? sekarang tanpa disangka dengan izin Allah, dia sekarang alhamdulillah sedang hamil 8 minggu secara natural. bila dikorek apa rahsianya, Jawapannya amalkan hidup sihat, pemakanan sihat. Penting untuk orang endo   ikut regimen diet khas untuk endo dimana sentiasa amalkan makanan "gluten free". Orang endo x boleh makan tepung gandum, kena gantikan beras biasa kepada beras perang, kek, aiskrim, roti putih kena jauhkan. ayam makan yang organik, banyakkan makan sayur dan buah-buahan.

Timbul kesedaran dalam diri selepas mendengar ceritanya. Buat masa sekarang, tiada istilah putus asa bagi diri saya untuk dapatkan zuriat kandung sendiri. Walaupun sekarang berehat seketika dari meneruskan rawatan dihospital, Saya masih cuba berikhtiar secara alami, teruskan makan supplement untuk diri, kembali jaga makan, kurangkan stress, petang2 atau hujung minggu cycling dengan En. somi 10-20 km, kembali kepada aktiviti berkebun dan lain2 lagi. Fokus sekarang ialah kurangkan simptom endometriosis saya serta kuruskan badan..yeayyy... selain tu saya nak sihat, nak sihat , nak hidup SIHAT.. jom sama2 kita jadi sihat yea...

36 comments:

  1. huhuhuhu.... moh le kita sama2...i pon lama dah x senam ni... sekali tinggal, nak start balik kemain susah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ...ssh gak nak istiqamah bersenam. Saya ni sib baik somi suka cycling. Jadi dptlah burn kalori bila teman dia cycling sekali skala tu...

      Delete
  2. Dont ever give up dear! We the ttcians have each other to support..

    ReplyDelete
  3. bagus ieda...keep the spirit up!

    ReplyDelete
  4. It's ok Ieda..Ieda dah berusaha dengan segala upaya yang ada..Don't give up, give yourself a rest..akak sentiasa doakan Ieda bersemangat semula dan bahagia selalu..Amin..

    ReplyDelete
  5. allahuu..akak sy cycle ni kali ke 3 iui. brape kali dah menangis kpenatan ulang alik g spital. selalu jugakla tertanya kenapa allah uji sy mcmni. astaghfirullah...teruknye sy!!! jum same2 kite kuat kak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis,jgn berputus asa.sy prnah buat fresh cycle ..lepas tu FET..Alhamdulillah anak sy dh berusia 6 bln..sy faham betapa kecewanya setelah gagal tp yakin dgn kuasa Allah disamping usaha.sy doakan semua yg TTC berjaya dan segala usaha dirahmati Allah Taala

      Delete
    2. Sis,jgn berputus asa.sy prnah buat fresh cycle ..lepas tu FET..Alhamdulillah anak sy dh berusia 6 bln..sy faham betapa kecewanya setelah gagal tp yakin dgn kuasa Allah disamping usaha.sy doakan semua yg TTC berjaya dan segala usaha dirahmati Allah Taala

      Delete
    3. bykkan bersabar atie...kdg kita rasa ujian kita dah berat.Tapi cuba lihat sekeliling kita,masa tu br kita tahu rupanya dugaan org lain lg berat berbanding kita. So,positifkn diri, selalu bersangka baik pada Allah...Walau kita dah usaha mcm2 tp gagal, yakini mesti ada hikmah disebaliknya...Mungkin Allah nk kurniakan kita zuriat terhebat sementelah kita lama menunggu...insyaallah....

      Delete
  6. salam...ieda jeff..nak tanya ieda buat ivf dengan dr. Adila ye....bape ye kos untuk buat ivf dengan dr. adila..

    ReplyDelete
  7. wslm along....yea dgn doc adilah...kos brgantung pd penggunaan ubat..total ubat+prosedure+jumpa dia dlm 20k jgk...kalo dh berjaya kos akan mningkat lg.

    ReplyDelete
  8. Salam....saya baru nak buat IVF...cuma doktor nak tggu result sperm husband...ada nasihat untu saya tak...takut macam2 pun ada,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm...bila nk buat tu fida?treatmnt kt spital mana?utk ivf ,3 bln seblm awk mula prosedure awk dh kna jg makan n jgn skip multivitamin,asid folik 5 mg,vit d kalo dh buat test n bacaan rendah kna amik dos 1000 iu setiap hari,vit e,vit c 1000 iu dan kalsium,..mkn byk fresh fruit cam avocado,dragon fruits,delima n sayur.semua ni penting utk telur awk.....utk mklumat lanjut,sila tinggalkn no hp anda pada entri sy brkaitan group whtsapp.nnt sy suh admin add awk dlm group whatsapp ivf kami...

      Delete
  9. Salam....saya baru nak buat IVF...cuma doktor nak tggu result sperm husband...ada nasihat untu saya tak...takut macam2 pun ada,,,

    ReplyDelete
  10. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  11. Hi assalamualaikum, boleh Email saya myrameor@gmail.com. Saya perlukan support. Terima kasih

    ReplyDelete
  12. Boleh saya join group ivf?

    ReplyDelete
  13. Sy pun nak join group ttc jg. Sila add sy di no ini 0174249141. Tq

    ReplyDelete
  14. Sy pun nak join group ttc jg. Sila add sy di no ini 0174249141. Tq

    ReplyDelete
  15. Salam...sy dlm perancangan nk buat ivf thn hadapan. bole saya join group ivf ni. no sy 0193077040. Tq

    ReplyDelete
  16. As salam..sy pun nk join group ivf.nk berkongsi pengalaman..ni no sy 0123183417.tq

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Kalau belum terlambat, add saya 0123203768. Tgh tunggu call dr hospital utk embrio transfer

    ReplyDelete
  19. Kalau belum terlambat, nak join group ni jugak. Saya tgh tunggu masa untk embrio transfer sama ada esok atau lusa. Tunggu hospital call.seram 0123203758

    ReplyDelete
  20. add sya dlm group ivf.. mggu dpn dah mula buat ivf.. 0126889764

    ReplyDelete
  21. i feel you, Ieda.. Saya da menjalani 4x Iui, 1x fresh & 2x FET, masih belum rezeki...Dan skrg juga sedang menunggu untuk buat fresh IVF cycle dlm masa terdekat.. Harap dpt join group ttc ni.. Terima kasih 012-3020770

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  22. Salam ieda jeff, boleh tahu bnyk mana kena ambil vit E?400iu ok x? Lepas tu, mkn vit E semasa cucuk klo dah ET,perlu tak amik lg vit E?

    ReplyDelete
  23. salam ieda..nama sy alia.sy berminat nk join ttc grup awk ni..kalau boleh lagi:) phone no sy 0192312006

    ReplyDelete
  24. Arda juga berminat utk join group ivf..no Arda +60192436449

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum...sy nak join grup ivf..0196179113. Byk bnda nak tnya ttg ivf

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum..sy brminat nk join group ivf..aisya-0135013960

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum..saya juga berminat utk join group IVF..01152033727..tq Ieda

    ReplyDelete