Wednesday 11 June 2014

Frozen Embrio

Hurm...saja nak kongsi, actually dari  ivf2 aritu saya masih mempunyai 1 frozen embrio dalam bentuk blastocyst.Alhamdulillah....tapi, walaupun bentuknya blastocyst, saya x pasti gred embrio tersebut samaada gred bagus @ tidak. Buat masa sekarang saya masih menyimpan embrio tersebut. Kos simpanan saja untuk setiap tahun adalah dari rm600-rm1000 .Jadi....sekarang ni saya pun x pasti nak teruskan perjuangan dengan buat frozen embrio transfer (fet) @ camne..Banyak yang saya fikirkan..risau gak kalau buat fet pun pastu diuji dengan kegagalan lagi macam manalah saya nak menghadapinya lagi...Dan untuk fet pun memerlukan wang yang banyak. Dari pengalaman kawan2 yang buat fet, kos fet + ubat suntikan dan insert pun ada gak mencecah rm8-rm10k....kalo fet tanpa ubat suntik adalah dalam rm5-rm7k gak.. ntahlah.....yang pasti saya masih perlukan masa untuk menyimpan dan menabung wang semula.. dan tolong doakan saya agar terus kuat dan tabah untuk berusaha dan berjuang demi mendapatkan zuriat kandung sendiri...

12 comments:

  1. Salam ieda..moga dilimpahi ketabahan untuk ieda dan suami..saya juga masih berbaki frozen embryo day 3..embryo ieda blastocyst maknanya dia survive sampai day 5..saya frozen dengan bayaran 1000 untuk 6 bulan, kalau setahun 2000. Macam ni, ieda simpan je embryo tu dan perlahan2 menabung semula..macam saya, kalau ikut hati memang nak buat cepat tapi kita yg ttc IVF ni perlu kos yg banyak kan, jadi saya buat bulan 12. 10 bulan saya simpan. Mudah2an usaha dan pengorbanan kita diberkati Allah..Jangan give up ok dear..hugs..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq nuriz,tapi risau sgt2 sbb sume perlu duit yg banyak kalo x jd lagi camnelh...huhu (T_T)...masih berbelah bagi sbb yg frozen pun ada 1 je tu..haih moga sy trus kuat...Nuriz ada brp lg frozen nya?pas raya nak fet yea?gud luck....

      Delete
    2. Lambat lg ieda..bulan 12 baru buat..inshaAllah..saya ada 3 tp lab ivf akan thaw ketiga2nya..takpe ieda,mungkin yg 1 tu lah rezeki ieda dan suami..mudah2an..Amin..insbaAllah tentang duit tu akan ada jalannya nanti..yakin ok..

      Delete
  2. saya pun rasa mcm Nuriz juga. sayang kalau tak nak. bukan senang nak sampai tahap blastocyst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hurm....yup kdg rasa camtu gak...apapun hrp2 satu hari nnt sy akan berjaya..pamela bila nk cuba lg?fresh cycle @ fet?apapun gud luck gak...

      Delete
  3. ieda, don't be afraid to try again. You are lucky to have frozen embryo. I tak pernah ada frozen and everytime i have to start fresh. Pada i, ujian untuk org macam kita mesti Allah bagi dengan jalan penyelesaian. InshaAllah, rezeki tu dari Nya, kita minta je dengan Allah. Disamping tu, banyakkan sedekah, smg Allah bukakan pintu rezeki buat kita, berkat sedekah yg kita berikan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq nina...rasa cam dah patah harap. Tapi bila mengenangkan ada frozen lagi satu tu semangat naik balik.. Ntahlah...harap2 adalah rezki tuk kita semua memiliki zuriat sendiri satu hari nanti..Insyaallah...

      Delete
  4. Salam ieda.. baru terbaca blog awak ni.. subhanallah..saat2 sy rs mcm nk give up, tiba2 baca blog awak dgn kawan2 yg komen terus rs mcm diri ini x kesorangan.. baru tau ramai jugak yg ttc ni and suke blog awak sbb share pengalaman about this journey. InsyaAllah sy pon akan start IVF dec ni. Tp ada mcm2 masalah.. rasa down. Allahu.. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm lizzy.....salam kenal....yup,sebenarnya ramai lagi yg senasib cam kita...so, jgn takut awk x brseorangan...yg penting usaha+doa+tawakal...insyaallah,bila sampai saat terbaik nanti Allah akan makbulkn juga doa kita untuk ada zuriat sendiri nanti.Insyaallah...

      Delete
  5. Alhamdulliah..Allah dorongkn sy bc blog awk supaya sy tau ramai lg yg senasib sy n never give up.. ok positive kan minda

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup positifkan diri dan gudluck tuk ivf nnt..by d way,buat ivf kt mana?

      Delete
  6. Teruskan think positive kak ieda. You can do it...

    ReplyDelete